torsdag, november 26

Tourtière du Lac St-Jean et Boeuf Borgignon

Jag har också funderat en del på Julia et Julie den senaste tiden, eller, fransk mat i allmänhet och Boeuf Bourgignon i synnerhet är något jag tänker på rätt ofta. Ganska sällan något jag lagar dock. Långkok för mig är främst långkok för att jag gått och tänkt på det länge.

Men, ibland får jag tummen ur. Som idag, eller imorse, när jag började min dags färd mot ett långkok utan dess like.

Historiskt, kulturellt och semantiskt är själva rätten någon typ av mashup av Boeuf Bourgignon och en Tourtiére du Lac St Jean. Vad är det tänker ni? Jo det är ett långkok på kött, potatis, fond och lök. Inbakat i smördeg, långkokt sex timmar i en gjutjärnsgryta. Min Tourtiére är med svamp, fläsk och högrev. Därav Boeuf-konnotationerna.


Såhär gör man:

800 g kött (högrev el liknande)

500 g gul lök

500 g skalad potatis skuren i kuber

150 g rimmat sidfläsk

200 g champinjoner

ett par matskedar sherry

några glas rött vin (jag använde beaujolais)

knappt 1 liter kalvbuljong

timjan

lagerblad (ev. Bouquet garni)

salt, peppar

500 g smördeg

färsk timjan

1. Skär kött och potatis i kuber. Hacka löken grovt, kvarta svampen och skär flasket i små bitar. Sätt ugnen på 120°C

2. Fräs allting och häll på sherry och vin

3. Kavla nästan all smördeg ca 1 cm tjock och tack en gjutjärnsgryta (botten och kanter) med smördegen, fyll på kött, potatis & lök

4. Kavla ut restereande smördeg och lägg som lock över grytan, gör ett par snitt och fyll upp med buljong genom snitten.

5. Lägg på grytlocket och låt allt stå i ugn ca 7 timmar.




1 kommentar: