måndag, december 14

ostkoma (igen)

De senaste dagarna har det doftat friterat i kvarteret där jag bor, och då ligger närmsta hamburgerkedja för långt bort för att vara anledningen. En dag skiftade doften i bakad potatis men det var högst tillfälligt. Nu går tankarna till hackat ägg och tveksamma microvågsbakade potatisar igen. Detta ledde hursomhelst dels till ett rårakesug och dels ett sug efter något riktigt friterat. Som croquetas. Det vill säga spanskt friterat handarbete. Så i lördags började jag, med att prata om det. Förberedde min tjej på att det skulle minsann bli friterade ostbollar. Gestikulerade och talade om Tapas. Var på Malmborgs i 200 hundra år medan min tjej gick bredvid med uttråkad blick. Jag tänkte att vi skulle äta en sallad med blodapelsin och pumpakärnor till, dricka snustorrt vitt vin och lyssna på spansk gitarr. Så vi bjöd över lite vänner. Och tiden gick så där snabbt som den ofta gör när jag blir inspirerad och ska ha temakväll. 22.15 (barca-tid åtminstone) åt vi en sallad med blodapelsin! och drack julmust, medan croquetassmeten stod på kylning på balkongen. Naturligtvis blev det på lördagen inget friterat även om jag smörade vitlöksbröden lite extra mycket för att kompensera.

Istället ägnades söndagen okristligt som sig bör åt det där handarbetet jag försummade på lördagen för då satte jag igång och slavade helt och hållet utifrån gittos croquetas-recept (fast med ost istället för skinka).

Och jag missade att läsa hur många receptet var räknat till. Så det blev en hel del friterad ost.

Men försök hitta ett fel med den meningen liksom.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar