söndag, december 6

Svina i Kina


Om man hostar eller snorar på allmän plats i HK finns det genast någon som knackar en på axeln och - excuse me - räcker fram ett sånt här munskydd. Om det är vänligt eller diskriminerande spelar ingen större roll, men smått förlägen känner jag mig när jag drar på mig skyddet. Grymt, tänker jag. Egentligen vill jag - excuse me - tillbaka och berätta att jag faktiskt har varit hos doktorn, fått kroppstemperaturen mätt, kollat öron, näsa och hals, tillochmed blivit mätt och vägd och jag har faktiskt inte den där swajnflu, bara lite hosta. Butiksbiträden och serveringspersonal bär munskydd som en accessoar. Här och där finns handsprit att tillgå för den som önskar. På skandinavisk middagsevent som jag nyligen besökte hade kockskoleeleverna fräsiga high-tech munskydd som gjorde att vi iallafall kunde se hela deras ansikten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar