måndag, januari 25

Tankar om LCHF

En nära vän i Grythyttan har anslutit sig till, och börjat missionera för LCHF (low carb high fat). Dieten, eller livsstilen, går ut på att minska kolhydrater och öka fettintaget i kosten. Strikta anhängare påstår sig gå ner 10 kg på två månader. Jag har fått berättat för mig att med dieten ska idealvikten nås för att sedan för alltid hållas. Att det gör dig piggare och gladare. Att det förebygger hjärtsjukdomar och diabetes. Visst.

Jag följde något motvillig men nyfiken med på LCHF-seminarium i Karlstad igår. Föreställde mig något liknande ett sektmöte, vilket inte var helt fel. Seminariet var precis så manipulerande och motiverande som jag väntat. Jag tror också att det går att lura i människor lite vad som helst med en powerpoint innehållande diagram, historiska återblickar, svåra namn på okända och kända vetenskapsmän, teckningar av Da Vinci och evolutionsläran. I fikapausen var jag mer eller mindre övertygad om att det inte finns några belägg för att den mathållning som är rådande idag är hälsosam för kroppen. En känsla av att ha blivit grundlurad i hela mitt liv. Att om forskning hade gjorts tidigare skulle jag varit Kate Mosssmal och för alltid frisk nu.

Andra halvan av seminariet hölls av en som påstår sig ha tappat mer än 40 kilo på två år med dieten. Föreläsaren berättade också att hon aldrig har ätit så gott som hon gör nu. Detta goda visade sig bestå av minst åtta ägg om dagen. Ett klick till hennes blogg och jag ser det minst aptitliga jag skådat på årochdar. Men det beror kanske på begränsade matlagningskunskaper snarare än kosten, åtminstone om jag ska tro min frälsta vän. Efter seminariet köpte jag godis och gick på Avatar och glömde allt som hade sagts. Men idag fann jag mig själv göra LCHF-riktigt lunch. Och lyckligare?

Soppa på kokosmjölk och palsternacka (borde förstås varit någon ovan-jordgrönsak), smaksatt med ingefära, chili och koriander. Oststavar och salami.

Vad ska vi tro om det här?

4 kommentarer:

  1. Jag tror att så länge man är tillräckligt övertygad om att något fungerar så gör det det. Men jag tror också att den här metoden fungerar för så många för att man blir så otroligt mätt på bara fett och protein, därmed småäter man inte. Men oavsett hur effektiv den är så är det precis som med alla andra metoder, folk missuppfattar. Ingen klarar sig helt utan kolhydrater, men vissa tror att man ska fortsätta utesluta dem. Det är förmodligen en bra kickstart, men jag hoppas ändå att större delen av de som använder metoden inser att det är just bara det, en kickstart. Jag har en kompis som åt på det sättet för länge och måste nu äta medicin resten av livet då matsmältningssystemet är förstört. Mitt motto är och kommer alltid att vara: "ät allt, men inte alltid." Lagom ÄR bäst.

    SvaraRadera
  2. Tack för ett bra inlägg! Jag håller med om det du skriver, jag tror inte på ensidig kost av något slag. Dessutom kan jag tycka att LCHF maten verkar vara svår ur ett hållbart och etiskt perspektiv. Att äta så mycket fett och protein är inte hållbart försvarbart och rent egoistiskt. Men det är kanske en helt annan diskussion. Ämnet är hursomhelst intressant. På vilket sätt blev din väns matsmältningssystem förstört?

    SvaraRadera
  3. Mycket bra skrivet. Jag tror inte att jag skulle klara denna diet, då jag älskar pasta och ris och detta vita gift.
    Skulle jag få allt serverat och slippa tänka själv skulle jag kanske klara en månad men jag tvivlar på att jag skulle må bra. Men det var ett bra motto; ät allt , men inte alltid. Tummen upp! Men tror jag går och tränar istället:)

    SvaraRadera



  4. male vitality performance and witness the effects of total male vitality debunking super male vitality pure superfood power male vitality male enhancement pills trial how soon super male vitality works infowars male vitality spray alex jones super male vitality vine super male vitality how to take super male vitality alcohol triple leaf male vitality tea extra male vitality is super male vitality good for withdrawal infowars male vitality supreme Repair harmed muscle tissue and cut off recuperation timeAids to reinforce the creation of testosterone normallyReduces the level of weariness and builds your agonyImprove your sex drive and anticipate untimely dischargeRestore your vitality and stamina, and accelerate your metabolic rateTesto Ultra Malaysia improves your memory, center, and fixation
    http://www.cureidea.com/vitality-male-enhancement/

    SvaraRadera