fredag, september 4

Off topic: Nattamat.

Jag måste bara berätta vad som väntade mig igårkväll när jag kom hem efter jobbet. Jo, en liten bit smörgåstårta, jajjemän. Och en slatt (dvs mindre vin än vad man vanligtvis tycker är lönt) riesling från en tysk (Rheingau) vinbonde jag träffade i våras! Och det var bannemej det godaste jag ätit och druckit på länge. Vinet smakade ananas, kokos, tropiska frukter - ni fattar. Och smörgåstårtan, fick jag sedermera veta, kom direkt ifrån det sydhalländska fenomenet Laxomaten. Den var, faktiskt, fullproppad med dill och gravad lax vilket som ni också fattar funkade ganska bra med den snustorra rieslingen, Misstänker att sötman i dillen har något med det hela att göra. Japp, det var det. Obs, detta är inte ett inlägg i smörgåstårt-debatten. Och, kan tilläggas, att vi på Vallis kommer inte att börja servera varken räkor eller leverpastej till middag.

2 kommentarer:

  1. Var det inlagda mandarinklyftor eller halva vindruvor på smörgåstårtan?

    SvaraRadera
  2. Nej, det var egentligen mer en laxbakelse (eh) än en regelrätt smörgåstårta. Så nej, inget inlagd. Däremot fick fick jag en inlagd persika i en såndär widerbergs-macka som man köper på widerbergs i lund. Det var lite konstigt faktiskt.

    SvaraRadera