tisdag, november 17

Varm sprit del 1


Det lackar mot jul. Och oavsett om man är för eller emot så går det inte att inte utnyttja årets mörkaste tid åt att dricka varma alkoholhaltiga drycker.

Jag firar jul i Afrika och vart Mimi håller hus på dopparedagen är omöjligt att svara på. Därför tänkte jag börja en julrelaterad följetong om varma rusdrycker i bloggen. Förra året handlade allt för min del om varma äppeldrycker - Pommeau, cider och Kiviks varm&kall. I år känner jag för mustigare, sötare saker så först ut är sydspanska Horchatan. Vanligtvis dricker man den kall när det är jättevarmt så jag tänkte att det såklart borde fungera tvärtom också. Det fungerade, mitt mjölkdrinksförakt till trots. Horchatan smakar som om något i en Alladin-ask hade varit gott och serverats varmt. Finns absolut inte på marknaden med andra ord. Såhär gör man:

1 dl kokt ris (jag lät en halv vaniljstång och en kanelstång koka med)

1/2 dl skållad mandel

zest från 1/2 apelsin

1 dl råsocker

8 cl ljus rom

MIxa allt och värm försiktigt. Servera direkt och njut av Horchatan, det tycker både jag och Vampire Weekend är en bra idé.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar