torsdag, januari 21

Vad är en skjorta värd?

Eller snarare: vad är värt att offra för det perfekt knapriga fiskskinnet? Middagar som blir till i Grythyttan är barndomslyx = (här:) lax. Nuförtiden är lax vardagsmat för många, men jag växte upp i en värld där lax var festligt, och det sitter till viss del i. Idag vill jag ha den såhär: med skinn på, så att den sidan kan knaperstekas till något alldeles enastående i smör. Jag gjorde det till mina rumies i nya ljusblå bomullsskjortan (i älsklingsstil) då det spratt till i pannan och hela min överdel blev täckt av fettprickar. Var det värt det? Ja, tyckte vi som knaprade i oss det där perfekt krispiga skinnet tillsammans med vitlöksgratinerade rödbetor och lökpuré.



Nja, såhär dagen efter kanske. Fläckborttagningsmedel finns inte i världens ände så husmorsknep är välkomna!

2 kommentarer:

  1. Kemiskt ren bensin (Gripens) finns kanske i världens ände. Spruta på och runtomkring fläckarna. Låt bensinen verka i ungefär 20 minuter och tvätta sedan skjortan som vanligt..

    SvaraRadera
  2. Tack! Det låter helt galet och därmed också effektivt. Ska lyfta på några stenar och se vad jag hittar här borta.

    SvaraRadera