torsdag, augusti 27

Hjälp!













































Jag är medveten om att det finns apmånga (och det är många) sorters zucchini och i vår trädgården växer kanske en femtedel av dessa. Fast egentligen borde de väl delas upp under zucchini, squash och courqette? När jag jobbade i England fick jag lära mig att squash är mer lik en pumpa än en zucchini, innan det trodde jag att det var samma sak -different colour. Den här okända grödan har en konsistens som majrova när den är rå, doftar och smakar lite som gurka och blir mosig som en pumpa då den tillagas. Vet någon vad det är?

7 kommentarer:

  1. Har inte den blekaste, men du får gärna skicka en till mig - den är ju jättevacker!

    SvaraRadera
  2. Jag har ingen på lager för tillfället men skriv din adress så kanske det dyker upp en i framtiden!

    SvaraRadera
  3. Margit Richert
    Rödbergsvägen 21
    17891 Munsö

    Men det måste vara en ohygglig frakt på zucchini? :)

    SvaraRadera
  4. Det är möjligt fast pengar liksom... shmengar säger jag. Förra hösten skickade vår trädgårdsmästare Helen en hel låda rotfrukter och grönsaker till mig och Pär i Grythyttan. Det var så himla tårdrypande fint så det är något jag gärna apar efter. Jag gör faktiskt inte det här (matgrejjen alltså, grythyttan och allt) för någonting annat än för att förändra världen. Oj. fast det är sant tror jag. Och en zucchini på posten mjukar nog upp de flesta hjärtan. Alltså, nu har du ju inte fått någon ännu, men om du får det blir du kanske lite snällare av den.?

    SvaraRadera
  5. Jo, jag kommer garanterat bli snällare - en zucchini på posten är nog det finaste man kan få.

    En gång bloggade jag om att grannen lånat min korkskruv och inte lämnat igen den, och då fick jag fyra korkskruvar på posten. Sånt kan få en att gråta av lycka.

    Jag tror faktiskt jag ska ta och skicka något till någon av mina läsare. Kanske kan vi starta en kedja där folk gör varandra snällare med grönsaker?

    SvaraRadera
  6. Yeij! en kedja att älska! I längden kanske det leder till nåt mer, typ nobelpriset. kanske. Fick du fina korkskruvar?

    SvaraRadera
  7. Jag fick alla sorters korkskruvar. En ful, en fin och en vanlig. Och en så en konstig med kolsyrepatroner som jag inte begrep mig på.

    Och vilken underbar kedja det skulle bli. Jag ska genast göra något eftersom jag kommer slösa bort mina fickpengar annars.

    SvaraRadera