måndag, februari 22

En hyllning


Jag är tillbaka på fjällhotellet i Halland. Alldeles strålande med danskar, kartoffelmos och risk för ras. Så mycket snö, jag kan inte säga det nog. Och inte är det någonting att skryta om heller, för snö är det i hela landet nu. Något att skryta om vore istället om man hade en alldeles grön plätt utanför huset. Men strunt samma, jag skriver inte för att skriva om snön eller älta vintern. Jag tänkte passa på med en liten hyllning och inspiration. I Malmö finns föremålet för min iver: Restaurang Asia, som serverar vietnamesisk mat som är drömsk. Jag somnar in och plötsligt har jag hamnat på andra sidan jordklotet. Framför mig ligger en bukett färska örter, thaibasilika, marockansk mynta och koriander i olika former. En sax och en soppa senare och allting är så ljuvligt så. Se med vilket engagemang Hunden klipper ner örten i sin soppa. Jag älskar när mat tvingar ätaren att engagera sig sådär. Det går inte att bara sätta sig ner och gapa. Här ska gnuggas, luktas, smakas och pratas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar