söndag, september 27

Afrikansk mat

Hej Gambia!
Inatt har jag och Pär varit på svensk-gambianskt bröllop. En av många, för mig, nya maträtter kallades okra. Jag har, efter googleresearch, förstått att okra är en växt besläktad med malva, som växer i vår trädgård, och att den är bra till redning. Fast det visste jag inte då, när jag stod med papptallrik i högsta hugg för att prova den okända grytan/soppan. Jag frågade kvinnan bredvid mig, som såg ut att veta, vad okra är. But... men Okra, sa hon, liksom -det är okra. Självklart. Fast vad är okra, frågade jag, Och hon svarade något som jag inte riktigt hörde för bongotrummorna. Är det kött?, frågade jag. Ja, lite kött, lite fisk, lite everything, svarade hon och gungade bort från mig i rytm med musiken.

Det kanske inte spelar någon roll, och det kanske inte finns någon regel men vet någon vad en okragryta/soppa är så skriv!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar