söndag, september 27

Par i ruter


Tidigare i somras hittade jag en gammal bok hemma hos mamma och pappa som handlade om Rut. Rut på det där SKÄRET. Och ni ska veta att växa upp i en matfamilj i södra Halland handlar bara om SKÄRET. Jag fattade aldrig nåt. I efterhand kan jag minnas det där SKÄRET som fläderblommor, små hundar och tanter som såg ut som farmor. Men av maten där minns jag nada. Hursomhelst har jag i efterhand förstått att det handlade om en väldigt speciell äggakaka med fläsk och lingon. Något skånskt, på det där väldigt stolta sättet. Så, på det där sättet vi är stolta skåningar serverar vi: vår äggakaka. Fast på Vallis som en sufflé, med små chips av mald bacon och salvia tillsammans med rårörda lingon.

2 kommentarer:

  1. låter gott som sufflé också men klassisk skånsk äggakaka i stekpanna är inte fel det heller. Om ni kommer förbi stan stan kan jag bjuda på släktrecept och provsmakning.

    SvaraRadera
  2. Hej Hanna! Stan stan, är det Stockholm? Jag älskar älskar älskar äggakaka, och har lyckats med det några gånger men långt ifrån alla. Ett beprövat släktrecept skulle förstås vara kul. Är du någonsin i Halmstad?

    SvaraRadera