lördag, september 12

Västergyllen äppelkaka


Fast det är höst nu - hallandsåsen skiftade i orange såg jag häromdagen, kalvfiléen på ica båstad är lite billigare och loppisarna i våxtorp håller stängt på veckodagarna - så ringer en och annan för att se ifall vi inte ändå serverar lite kaffe i rosenträdgården på Vallis. Rosorna blommar förvisso fortfarande men caféet är stängt. Vi torkar och syltar den sista skörden som ett minne av en underbar sommar. Men om vi fortfarande hade haft öppet och skördat Aroma i samma utsträckning som perslija(persiljan har ju gått bananas i landet de senaste veckorna!) hade vi nog serverat den här. Äppelkakornas äppelkaka. Jag ger er: Västergyllen. Min mormor gjorde den till mig när jag var liten. Själva smaken av idyll.

 pajskal:

3dl mjöl

150 g smör

några matskedar vatten

 fyllning:

100 g smör

2 dl socker

3 ägg

4 rivna äpplen (jag älskar aroma och därför även att stoppa dom i pajen)

gör en pajdeg som vanligt och häll i fyllningen. På vallis hade vi nog hackat i pepparmynta eller anis-isop och kanske lite rosmarin. Ät direkt, eller dagen efter!

Bildedit: Som ni ser är bilden inte på mormor och mig utan på min syster, jag är andra barnet och då är det inte lika kul att fotografera blåbärsplockning och gulliga bilder när man har glass runt hela munnen så jag får klara mig med bilderna på syster istället!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar