onsdag, september 16

Bra soppa reder sig själv


I köket idag formulerade vi många fina meningar om nyponen vi plockade häromdagen. De flesta alldeles för töntiga för att faktiskt skriva ut. Men det kan åtminstone skrivas att det är inte bara nyponrosen som är söt. Nyponen plockades på en kulle i Kattvik, mittemot en ko-hage där de små liven fått solmogna och andas havsluft. Jag skulle vilja påstå att det är perfekt terroir. Det vill säga bra omständigheter att växa och bli goda på. Resultatet av detta var, upptäckte vi, att soppan inte behövdes sötas så mycket. Inte processas mycket alls faktiskt. Här följer utförandet steg för steg.

1. skölj nyponen och rosta i ugn, en halvtimme ungefär på 150 grader

2. mixa nyponen med kokhett vatten och pressa genom en chinoise.

3. koka upp och söta till önskad mängd

 Enkelt och gott. Serveras på lördag tillsammans med en amarettokräm, välkommna!

3 kommentarer:

  1. Jag har också hittat finfina nypon där jag bor. Vad roligt att ni själva går och plockar det ni serverar på värdshuset!

    SvaraRadera
  2. Ja det är roligt att vi har möjlighet att göra det. Känns bra präktigt när vi ska tala om för våra gäster hur maten har hamnat på deras tallrik. Men vi är väldigt stolta över det, egen plockad, odlad och skördad mat är väl den yttersta lyxen ändå?!

    Vad gör du med dina nypon Anna?

    SvaraRadera
  3. Hej trodde jag redan hade svarat på det där, men det kom visst inte fram:
    Jag gör gärna nyponmarmelad till ost. När jag var liten gjorde vi klipulver ;-)

    SvaraRadera