fredag, juli 24

Coeur d'orignaux*


När jag bodde i Provaaance köpte jag en gång oxhjärta av misstag (jag trodde det var billig oxfilé och blev himla glad eftersom jag annars mest fick Comté-ost och 3-euros Côtes du Rhôner till middag). Igår serverade vi ett annat hjärta, nämligen rökt älghjärta som amuse på en liten toast med pepparrotskräm och det var sannerligen inget misstag! 

Vi älgade sedan på med stora älgsteken som igår matchades med det där ripassot som ligger så bra i Mimis mun. En succé! Och kvällen avslutades, om man ville, med den där moosen

Bilden är på en flaska fin lagrad grappa från, tro det eller ej, Rheingau. Min arma moder och konnässör tyckte att jag förtjänat en liten smutt eftersom jag serverat henne det härliga Ripassot tidigare på kvällen. Fair enough.

På Vallis har vi en massa Grappa, kom och prova! 


*Coeur d'orignaux är franska och betyder just älghjärta. Oxhjärta heter rätt och slätt Coeur de Boeuf, kan man tycka att jag borde

ha förstått.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar