onsdag, juli 1

Dagens ört (Karin Fransson SE mig): citronmålla


Citronmållan är en trevlig ört i teorin, dessvärre doftar den lite gummi, är absolut ätbar och innehar också den goda örtegenskapen att vara väldigt dekorativ. Dock, har jag på den sista tiden kommit på mig själv att använda den mycket mer okreddiga citronmelissen när jag vill ha sträv, parfymerad citrussmak, utan att för den delen använda oetiska citroner. Just nu serverar vi en tomatmarmelad, apelsinsaft och en lemonad - allt på bekostnad av citronmelissen. Och så fort vi kommit på vad som matchar subtil doft av gummi skördas också citronmållan!

4 kommentarer:

  1. Ja det är synd att citronmelissen är så okreddig. Vad har den gjort för ont egentligen? Är det för att den serverats på alla sunkiga haks desserter i alla tider tillsammans med florsocker?

    Ta tillbaka citronmelissen, gör det!

    SvaraRadera
  2. Okunniga ungar! Ni har en sprillans äkta epazote i trädgården och vet inte att använda den. Ledtråd: Rick Bayless skulle gråta blod. Skicka den omedelbart till mig ;-)

    SvaraRadera
  3. Ah, jag fattar- tjack och tijuana. Efter lite mer googlande läste jag att epazoten, förutom att vara väldigt god då, också hjälper mot "negativa sidoeffekter" av att äta bönor. Måste genast göra mole!

    SvaraRadera
  4. tuggade lite på den igår. Tror kanske att vi var lite hårda vid första mötet. Inte så gummiaktigt nu andra gången med mindre neofobisk inställning. Jag tror att jag kan använda den. snart

    SvaraRadera